هر چند که ژرژ پییر سورا را یکی از معروفترین نقاشان سبک نئوامپرسیونیسم میدانند که خودش هم بنیانگذار این نوع نقاشی بوده اما گویا ناماش همیشه با یک اثرش همراه است؛ تابلوی بسیار مشهوری با موضوعی معمولی که دو سال روی آن کار کرد به نام «بعد از ظهر یکشنبه در جزیره گراند ژات» او را به عنوان یکی از نقاشان مطرح قرن نوزدهم ثبت کرد و از همان سالها همه جا به اسم و سبک او گره خورد.
ژرژ سورا کارهای دیگری هم دارد که معمولا کمتر از آنها گفته میشود. او نگاه علمی به رنگ و ترکیببندی و ساختار نقاشی داشت. بعضی از کارهای درخشاناش طراحیهای اوهستند. میگویند او تکنیک تازهای را در نقطهچینی در سبک نقاشیاش پدید آورد و به جای روش سنتی کار با قلممو با این سبک تابلوهای تازهای را خلق کرد.
اما او با وجود سالها تحقیق درباره رنگ و نور در نقاشی در یک سری از کارها و طرحهای سیاه و سفیدش که بیشتر سوژههای محو دارند، روش دیگری را با خط و نقطه امتحان کرد که شاید در آن سالها کمتر پیاده میشد.
سوژههایش در طراحیهای سیاه و سفید تنها هستند. حتی در صحنه اپرا و تاتر و مزرعه هم تنهایند. آسمان تیره یا زیادی روشن است. صورتها محو و فعالیت و کاری که سوژه انجام میدهد، چندان مشخص نیست. انگار آدمها در مه غلیط یا سپیدهدم هستند؛ موضوع کارهای سیاه و سفیدش کارگر، بازیگر، معدنچی، کشاورز یا زنی است که فقط راه میرود ولی قصههای مختلفی را در ذهن به وجود میآورند.
ویژگی این طرحها شاید در همین است که سبک و نگاه ژرژ سورا را در کارهای رنگیاش در طرحهای سیاه و سفید هم میتوان دید؛ با همان قدرت رنگ و نور و ترکیببندی و تکنیک.
ژرژ سورا (۱۸۹۱- ۱۸۵۹) نقاش فرانسوی در مدرسه هنرهای زیبای پاریس آموزش دید و سبک امپرسیونیسم را انتخاب کرد تا روشهای جدیدی را در آن امتحان کند.
نظر شما