اگر گذرتان به ترمینال گراند سنترل نیویورک افتاده باشد که یکی از شلوغترین و بزرگترین ایستگاههای قطار شهری نیویورک است، شاید سقف لاجوردی و پر از ستاره این ترمینال را دیده باشید؛ آسمان شب با صُوَر فلکی که سالهاست جهانگردان و مسافران ایستگاه با آن عکس یادگاری میگیرند.
پل سزار اِلو نقاش فرانسوی که به پرترههای زنانهاش معروف است، نقش و طرح علامتهای منطقهالبروج در حال گذر از راه شیری را در سال ۱۹۱۲ روی سقف این ایستگاه بزرگ کشیده است.
پل سزار را نقاش حرفهای در زمینه پاستل، رنگ و روغن، و طراح و حکاک میدانند که شهرتش فقط در فرانسه نماند. او که در سال ۱۸۵۴ به دنیا آمد، پدرش را که بازرس گمرک بود، خیلی زود در نوجوانی از دست داد. با وجود مخالفت مادرش سراغ هنر رفت و نقاشی را به شکل حرفهای در دانشگاه خواند.
او خیلی زود بعد از برگزاری اولین نمایشگاه نقاشیاش متوجه شد که دوست دارد بیرون از استودیو با سبک امپرسیونیستهای معروف همدورهاش، نقاشی را دنبال کند. هر چند که تا آن زمان بیشتر دوست داشت از زنان زیبا در حالتهای نشسته و ثابت، طرح بزند.
او با آلیس، یکی از مدلهای پرشور و جذاباش که ساعتها مقابلش ژست میگرفت تا نقاشی شود، ازدواج کرد. آن هم زمانی که از فروش نقاشیهایش ناامید شده بود و کارهایش مشتری نداشت. آلیس او را به جامعه هنری پاریس معرفی کرد و نقاشان معروفی با کار و سبک او آشنا شدند.
پرترههای او از زنان و زندگی خانوادگی فرانسوی، با سفرهایش به لندن و نیویورک جهانیتر شد. کوکو شانل که در دایره دوستان هنری او بود، با پیشنهاد پل سزار، رنگ بژ را به عنوان امضای خودش در طراحیهایش انتخاب کرد. پل سزار که در سال ۱۹۲۷ درگذشت، پدر و پدربزرگ دو مدیر هنری معروف عطرهای شانل در فرانسه است.
نظر شما