یکی از دلایلی که کارهای «ریو تاکهماسا» را دوست دارم، یکجور مهربانی و سادگی است که در تصویرسازیهایش حس میکنم؛ وقتی مادر و بچه با هم آشپزی میکنند، پدر از بازار محلی نان میخرد یا آقایی زیر باران، تاکسیاش را انتخاب میکند، این جریان به نظرم پررنگتر هم میرسد.
یک ارتباط پرکشش و خلاصهشدهای که شاید از ژاپنی بودن این تصویرساز جوان میآید. انگار وقتی برای سبزیجات، حشرهها و حیوانات هم تصویر میسازد، این حالت روان و نرم را حفظ میکند.
«ریو تاکهماسا» برای کودکان، کتاب آموزشی تصویرسازی کرده و همکاری با بزرگترها، انجام کارهای شخصی مثل مسواکزدن و آشنایی با حیوانات و اشیا را نشان داده. او پوستر هم طراحی کرده و چندین جایزه برای این کارهایش در ژاپن، فرانسه و ایتالیا گرفته. ریو طرحهای جدیای هم برای چند مجله کشیده که جایزههایی گرفتهاند.
«ریو تاکهماسا» سال ۱۹۸۱ در توکیو به دنیا آمده و از همان ابتدا هنر خوانده؛ هم در مدرسه و هم در دانشگاه و خودش گفته تکلیفاش از اول معلوم بوده که میخواهد چه بکند.
بعضی کارهایش شاید شما را یاد تصویرسازیهای چارلی هارپر، هنرمند نوگرای آمریکایی بیاندازد که از پرندهها به خصوص با رنگ قرمز مشخص، چیزهایی خلق میکرد که همه جا طرفدار داشت. اما به نظر من این تصویرساز ژاپنی با رنگآمیزی پایه و بدون سایهروشن و بازی با شکل چیزهایی که میسازد، کارش را متفاوت کرده. کاری که هم کودکانه و ساده به نظر میرسد و هم خالص، خلاصه و داستانی.
چندتا از کارهای این تصویرساز ژاپنی را ببینید:
تیتر، ترجمه یک هایکو، عبدالرضا سالک، مجله ایرانشناسی، شماره ۵۵:
زیر قرص ماه
شبهنگام زادهشدن
و کودک بودن
نظر شما